Journal article

Discussioni disciplinari in contesto universitario : uno studio argomentativo in classi di bachelor e master

  • 2017
Published in:
  • ERIS. Rivista internazionale di argomentazione e dibattito. - 2017, vol. 2, no. 1, p. 43-65
English Italian This study examines how argumentative practices in classroom evolve from undergraduate to graduate education. The focus is on disciplinary exchanges involving teachers and students around task-related discussions concerning the discipline with the aim to compare to what extent arguments used by undergraduate and graduate students refer to scientific notions and theories related to the discipline taught in the course. The data corpus includes 16 video-recorded lessons of two courses at undergraduate and graduate level in Developmental Psychology. The courses were selected according to the following criteria: i) similar number of students; ii) similar disciplinary domain; iii) both courses are taught by the same teacher in English language. The analytical approach adopted to identify the students’ arguments relies on the pragma-dialectical ideal model of a critical discussion. Findings show that undergraduate students put forth fewer arguments than graduate students, and when they do so their arguments refer, in most cases, to common-sense knowledge and previous personal experience. On the other hand, graduate students more frequently put forth arguments that refer to scientific notions and theories strictly or somehow related to the discipline taught in the course. Questo studio esamina l’evoluzione delle discussioni argomentative in classe da un corso di laurea di livello bachelor (laurea triennale) ad un livello master (laurea specialistica). Il focus è sulle discussioni che coinvolgono insegnante e studenti con l’obiettivo di confrontare quanto gli argomenti avanzati dagli studenti di livello bachelor e dagli studenti di livello master facciano riferimento a nozioni scientifiche e teorie relative alla disciplina insegnata durante il corso. Il corpus di dati include 16 lezioni video-registrate di due corsi di Psicologia dello sviluppo, di cui uno di livello bachelor ed uno di livello master. I corsi sono stati selezionati in base ai seguenti criteri: i) numero simile di studenti; ii) stesso ambito disciplinare; iii) entrambi i corsi insegnati dallo stesso docente in lingua inglese. L’approccio analitico adottato per identificare gli argomenti avanzati dagli studenti si basa sul modello pragma-dialettico della Discussione Critica. I risultati di questo studio indicano che gli studenti di livello bachelor avanzano un minor numero di argomenti rispetto agli studenti di livello master e che nella maggior parte dei casi i loro argomenti si riferiscono al senso comune o sono legati a esperienze personali. Al contrario, gli argomenti avanzati dagli studenti di livello master si riferiscono maggiormente a nozioni scientifiche e teorie legate alla disciplina insegnata nel corso.
Language
  • Italian
License
CC BY
Open access status
gold
Identifiers
  • ISSN 2421-6747
Persistent URL
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/312159
Statistics

Document views: 27 File downloads:
  • Arcidiacono_Bova_ERIS_Discussioni disciplinari in contesto universitario.pdf: 26