Journal article

Didactique et enseignement musical : l'épistémologie pratique

  • 2023
Published in:
  • Journal de recherche en éducations artistiques. - 2023. - 2023, no. 1, p. 39-52
English French This article compares different points of view on the notion of didactics in music teaching in France and Switzerland, both in schools and in conservatories. Firstly, the meanings and forms that this notion can take in our two countries are to be clarified, in particular regarding about the epistemology of practice of music teachers. Secondly, we describe how the observation of the practical epistemology of a swiss generalist teacher when teaching music in a primary class can inform didactic research. A systematic analysis of her discourse following a simple self-confrontation interview is proposed. In the third part, our discussion focuses on the contribution of the epistemology of practice as a resource for pedagogical content knowledge in the field of music education. Cet article confronte différents points de vue sur la notion de didactique dans l’enseignement musical à l’École et au Conservatoire, en France et en Suisse. Dans un premier temps, nous explicitons les acceptions et les formes que peut prendre cette notion dans nos deux pays avec un regard particulier centré sur l’épistémologie pratique des professeurs de musique. Dans un deuxième temps, nous décrivons comment l’observation de l’épistémologie pratique d’une enseignante généraliste suisse lorsqu’elle enseigne la musique dans une classe primaire peut documenter la recherche en didactique. Dans un troisième temps, nous discutons l’apport d’une meilleure connaissance de l’épistémologie pratique des enseignants pour enrichir les ressources dans le champ de la didactique dans l’enseigne-ment musical.
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY
Open access status
gold
Identifiers
Persistent URL
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/327479
Statistics

Document views: 58 File downloads:
  • JREA_1_2023_Terrien_Musique_article_39-52 (1).pdf: 61