La notion de didactique dans l'enseignement des arts

  • 2023
English French The theme of this first issue of JREA/JRAE focuses on the notion of didactics in art education. This notion has different meanings and applications depending on the country, the discipline and the teaching-learning situation. For some, the notion of didactics is an implementation of teaching know-how. For others, it is a form of training design, or an object of research on teaching-learning processes. What are the discourses, discussions and controversies that coexist at an international level in the different artistic disciplines? On what epistemological and methodological bases are these differences or similarities founded? What paradigms run through this notion of didactics?
In the field of didactic research, we wish to confront points of view around people’s development through teaching or learn-ing in arts education. We invite researchers, professors/associate professors, teacher-trainers and artist-teachers to explain the foundations and characteristics of the notion of didactics in their discipline.
In this first JRAE/JREA issue seven articles are published: five in French and two in English. Each of these seven articles has been co-authored by at least two researchers, most of them coming from different university art education institutions from the same or from different countries (Canada, France, Germany, Ireland, Switzerland) in order to cross-reference concepts of didactics in music, visual arts, applied arts/design, dance and theatre teaching at an international level.
La thématique de ce premier numéro du JREA/JRAE est centrée sur la notion de didactique dans l’enseignement des arts. Cette notion possède des sens, des acceptions et des applications différents selon les pays, les disciplines et les situations d’enseignement-apprentissage. La notion de didactique est pour certain·e·s une mise en oeuvre de savoir-faire des enseignant·e·s ou de l’enseignement. Pour d’autres, des formes d’ingénieries de formation, ou encore, un objet de recherche sur les processus d’enseignement-apprentissage. Quelles sont les discours, les discussions et les controverses qui coexistent au niveau international dans les différentes disciplines artistiques ? Sur quel(s) fondement(s) épistémologique(s) et méthodologique(s) s’appuient ces différences ou ces similitudes ? Quels paradigmes traversent cette notion de didactique ?
Dans le domaine de la recherche en didactique, nous avons souhaité confronter les points de vue qui s’intéressent au développement des personnes par l’enseignement ou l’apprentissage en éducation artistique. Nous avons donné la parole à des chercheur·e·s, professeur·e·s ou professeur·e·s associé·e·s, à des forma·trices·teurs et des artistes-enseignant·e·s, pour expliciter les fondements et les caractéristiques de la notion de didactique dans leur discipline.
Dans ce premier numéro JRAE/JREA nous publions sept articles : cinq en français et deux en anglais. Chacun de ces sept articles a été corédigé par au moins deux chercheur·e·s issu·e·s, pour la plupart, de différentes institutions universitaires de formation à l’enseignement des arts d’un même pays ou de différents pays (Allemagne ; Canada ; France ; Suisse ; Irlande) afin d’apporter, à l’international, des regards croisés sur le concept de didactique dans l’enseignement de la musique, des arts plastiques / arts visuels, des arts appliqués / Design, de la danse et du théâtre.
Language
  • French
Classification
Education, teaching
Series statement
  • Journal de recherche en éducations artistiques (JREA) ; 2023 no 1
License
CC BY
Open access status
gold
Identifiers
Persistent URL
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/327483
Statistics

Document views: 47 File downloads:
  • 404-569-PB.pdf: 186