Enseigner la littérature de jeunesse au primaire : innover, c’est mortel, Adèle !
Published in:
- Tréma. - 2023, no. 59, p. 1-19
English
French
Since the introduction of the new curriculum (PER) in 2010, primary school teachers in Frenchspeaking Switzerland have had the curricular mission to build cultural references by giving their students access to literature. The directions given in the PER provide a vague definition of this remit which thus raises the question of the disciplinarization at stake. The present article falls within the context of an ongoing PhD research. It analyzes the eight participants’ discourse who more or less describe the curricular grounding of their existing or projected practice. From a representative corpus of 18 books of children’s literature, the researcher observes, through the teachers’ choices, how they do or do not make cultural, literary and encyclopedic, referents objects to be taught in themselves. She considers whether these choices are part of a potential innovation and what the participants say about it and its possible effects.
Depuis 2010 et l’introduction du nouveau plan d’études (PER), les enseignant·es primaires de Suisse romande ont la mission curriculaire de construire des références culturelles en donnant accès à la littérature à leurs élèves. Le prescrit définit ce mandat de manière floue, ce qui pose la question de la disciplinarisation en jeu. Cet article, qui s’inscrit dans une recherche doctorale en cours, analyse le discours des 8 participant·es qui décrivent peu ou prou l’ancrage curriculaire de leur pratique existante ou projetée. À partir d’un corpus de 18 ouvrages de littérature de jeunesse représentatifs, la chercheuse observe par les choix posés par les enseignant·es comment ils/elles font ou non des référents culturels, littéraires et encyclopédiques, un objet à enseigner. Elle examine si ces choix relèvent d’une potentielle innovation et ce que disent les participant·es au sujet de celle-ci et de ses possibles effets.
-
Language
-
-
Classification
-
Education, teaching
-
License
-
Rights reserved
-
Open access status
-
gold
-
Identifiers
-
-
Persistent URL
-
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/327527
Statistics
Document views: 68
File downloads: