Tensions et ambivalences chez les enseignant·es face à l'évaluation externe à visée d'orientation
Published in:
- La Revue LEeE. - 2023, p. 1-26
English
French
This research focuses on external tests, prognostic tests aimed at curriculum counselling in cycle 3 in the canton of Jura in Switzerland. The research aims to reveal the contexts and issues at stake in external evaluation for guidance through various dimensions of tension and ambivalence among teachers. This article is located in a theoretical body inspired by critical and comprehensive sociology and presents a critical perspective of internal and standardized evaluative practices. One of the major results points to various axiologies of facts and values that emerge from the discourse of teachers about student assessment. This could explain the tension between external evaluation and internal evaluation concerning principles of justice.
Cette recherche porte sur les « épreuves communes », tests pronostiques qui visent l’orientation dans le cycle 3 dans le canton du Jura en Suisse. La recherche a pour but de révéler les contextes et enjeux culturels de l’évaluation externe à visée d’orientation au travers de diverses dimensions de tensions et ambivalences chez les enseignant·es. L’article se situe dans un cadre théorique inspiré de la sociologie critique et compréhensive et présente une perspective critique des pratiques évaluatives externes et standardisées. Un des résultats majeurs pointe les diverses axiologies de faits et de valeurs qui transparaissent du discours des enseignant·es au sujet de l’évaluation des élèves qui mettent tension évaluation externe et évaluation interne au sujet notamment de principes de justices.
-
Language
-
-
Classification
-
Education, teaching
- Other electronic version
-
Version publiée
-
License
-
CC BY-NC
-
Open access status
-
gold
-
Identifiers
-
-
Persistent URL
-
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/328705
Statistics
Document views: 15
File downloads:
- 2023.06.29_Donzé_PascheGossin_VF (1).pdf: 25