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Vers un renouvellement des cultures et des pratiques évaluatives dans les écoles jurassiennes

  • 2024
Published in:
  • La Revue LEeE. - 2024, vol. 8
English French The aim of this article is to describe and question the processes that led the canton of Jura's Education Department and the University of Teacher Education of the cantons of Bern, Jura, and Neuchâtel (HEP-BEJUNE) to join forces in 2020 to initiate and drive forward a contemporary renewal of assessment cultures and practices in schools (primary and secondary), geared more towards a learningsupport assessment paradigm. This movement took concrete form through a twofold approach: 1) the production of a text by the Education Department aimed at setting out the general framework for the evaluation of learning, and 2) the design of training sessions dedicated to assessment for teaching staff in collaboration with the training institution (HEP-BEJUNE). The purpose of this article is to present the circumstances, impulses and triggering factors that motivated a reform movement in the field of learning assessment. It then goes on to describe the approach adopted by the canton of Jura, and to discuss the obstacles/barriers and/or facilitating factors that hinder or clarify a process aimed at transforming assessment cultures and practices in schools. By way of conclusion, the aim is to suggest several ways in which the renewal of assessment cultures and practices can take root over the long term, with the commitment and support of teaching staff. Cet article a pour objectif de décrire et questionner les processus qui ont conduit, dès 2020, le Service de l’enseignement du canton du Jura en collaboration avec la Haute école pédagogique des cantons de Berne, du Jura et de Neuchâtel (HEP-BEJUNE) à unir leurs efforts pour initier et impulser un renouvellement contemporain des cultures et des pratiques évaluatives en milieu scolaire (primaire et secondaire), davantage orienté vers un paradigme d’évaluation-soutien d’apprentissage. Ce mouvement s’est concrétisé au travers d’une double démarche : 1) la production d’un texte par le Service de l’enseignement visant à fixer le cadre général de l’évaluation des apprentissages et, 2) la conception de sessions de formation dédiées à l’évaluation pour le personnel enseignant en collaboration avec l’institution de formation (HEP-BEJUNE). Dans cet article, il s’agit de présenter les circonstances, les impulsions et les facteurs déclencheurs qui ont motivé un mouvement de réforme dans le champ de l’évaluation des apprentissages. Puis, il est question non seulement de décrire la démarche retenue par le canton du Jura, mais également de discuter des obstacles/freins et/ou des éléments facilitateurs qui entravent ou éclairent un processus visant à un enjeu de transformation des cultures et des pratiques évaluatives en milieu scolaire. En guise de conclusion, il s’agit de proposer quelques pistes pour ancrer durablement le renouvellement des cultures et des pratiques évaluatives avec l’engagement et l’adhésion du personnel enseignant.
Language
  • French
Classification
Education, teaching
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