Assessment practices in PE in three contexts with a common program but different ways of communicating summative assessment: The contributions of a mixed approach : les apports d’une approche mixte
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- STAPS : Revue Internationale des Sciences du Sport et de l'Éducation Physique. - 2023, vol. 141, p. 129-144
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Based on a mixed approach, this study focuses on the actual assessment practices in PE in three cantons of French-speaking Switzerland with the same curriculum but different modes of communicating summative assessment: a certificate grade in the canton of Geneva, a non-certificate grade in the canton of Jura, and an assessment booklet in the canton of Vaud (no grade). A total of 214 teachers completed a questionnaire, and 10 teachers participated in two interviews conducted before and after classroom observations. Statistical and thematic content analyses were conducted. In this study, the qualitative data (importance given to assessments, teacher priorities) allowed for a better understanding of the quantitative data from the questionnaires (frequency of assessments). The results show that all types of assessments, diagnostic, formative, and summative, are more frequently implemented and more formalized in the canton of Geneva with a certificate grade. Teacher priorities differ in the three cantons, with motor competence being given priority in the context of Geneva. Explanatory paths and proposals to improve the study of assessment practices and the quality of PE teaching are proposed.
Basée sur une approche mixte, cette étude s’intéresse aux pratiques évaluatives en EPS dans trois cantons de Suisse romande où le programme scolaire est identique, mais où les modes de communication de l’évaluation sommative diffèrent : une note certificative dans le canton de Genève, une note non certificative dans le canton du Jura, un livret d’évaluation dans le canton de Vaud (pas de note). Au total, 214 enseignants ont été interrogés par questionnaires et 10 enseignants ont participé à deux entretiens réalisés avant et après des observations en classe. Des analyses statistiques et de contenu thématique ont été réalisées. Dans cette étude, les données qualitatives (importance accordée aux évaluations, visées prioritaires) ont permis de mieux comprendre les données chiffrées issues des questionnaires (fréquences des évaluations). Les résultats de l’étude montrent que les évaluations, qu’elles soient diagnostiques, formatives, et sommatives, sont plus fréquemment mises en place et plus formalisées dans le canton de Genève avec une note certificative. Les visées prioritaires diffèrent dans les trois cantons étudiés avec une priorisation des compétences motrices dans le contexte genevois. Des pistes explicatives et des propositions afin d’améliorer l’étude des pratiques évaluatives et la qualité de l’enseignement de l’EPS sont proposées.
Basierend auf einem gemischten Ansatz befasst sich diese Studie mit den Bewertungspraktiken im Sportunterricht in drei Westschweizer Kantonen mit identischem Lehrplan aber unterschiedlichen Kommunikationsmodi für die summative Bewertung: eine zertifizierende Note im Kanton Genf, eine nicht zertifizierende Note im Kanton Jura, ein Bewertungsheft im Kanton Waadt (keine Note). Insgesamt wurden 214 Lehrkräfte per Fragebogen befragt und 10 Lehrkräfte nahmen an zwei Interviews teil, die vor und nach Unterrichtsbeobachtungen durchgeführt wurden. Es wurden statistische und thematisch-inhaltliche Analysen durchgeführt. In dieser Studie ermöglichten die qualitativen Daten (Bedeutung, die den Bewertungen beigemessen wird, vorrangige Ziele) ein besseres Verständnis der Zahlenangaben aus den Fragebögen (Häufigkeit der Bewertungen). Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass Bewertungen, seien sie diagnostischer, formativer oder summativer Art, im Kanton Genf häufiger durchgeführt und mit einer Zeugnisnote stärker formalisiert werden. Die Zielsetzungen unterscheiden sich in den drei untersuchten Kantonen, wobei im Genfer Kontext die motorischen Kompetenzen im Vordergrund stehen. Es werden Erklärungsansätze und Vorschläge zur Verbesserung der Untersuchung der Evaluationspraxis und der Qualität des Sportunterrichts unterbreitet.
Basato su un approccio misto, questo studio si interessa alle pratiche valutative in EFS in tre cantoni della Svizzera romanda in cui il programma scolastico è identico, ma sono differenti i modi di comunicazione della valutazione sommativa: una nota certificativa nel cantone di Ginevra, una nota non certificativa nel cantone dello Jura, un libretto di valutazione nel cantore di Vaud (nessuna nota). In totale, 214 insegnanti sono stati interrogati con questionari e 10 insegnanti hanno partecipato a due incontri realizzati prima e dopo delle osservazioni in classe. Sono state realizzate delle analisi statistiche e di contenuto tematico. In questo studio, i dati qualitativi (importanza accordata alle valutazioni, indicate prioritariamente) hanno permesso di comprendere meglio i dati cifrati usciti dai questionari (frequenze delle valutazioni). I risultati dello studio mostrano che le valutazioni, che siano diagnostiche, formative e sommative, sono più frequentemente attuate e formalizzate nel cantone di Ginevra con una nota certificativa. I differenti obiettivi prioritari nei tre cantoni studiati con una preminenza delle competenze motorie nel contesto ginevrino. Sono proposte delle piste esplicative al fine di migliorare lo studio delle pratiche valutative e la qualità dell’insegnamento dell’EFS.
Basándose en un enfoque mixto, este estudio examina las prácticas de evaluación en Educación Física en tres cantones de la Suiza francófona, donde el plan de estudios es idéntico pero los medios de comunicar la evaluación sumativa difieren: una nota certificativa en el cantón de Ginebra, una nota no certificativa en el cantón de Jura y un cuadernillo de evaluación en el cantón de Vaud (sin nota). A un total de 214 profesores se les aplicó un cuestionario y 10 participaron en dos entrevistas realizadas antes y después de observaciones en clase. Se realizaron análisis estadísticos y de contenido temático. En este estudio, los datos cualitativos (importancia concedida a las evaluaciones, objetivos prioritarios) nos ayudaron a comprender mejor los datos numéricos surgidos de los cuestionarios (frecuencia de las evaluaciones). Los resultados del estudio muestran que las evaluaciones, ya sean diagnósticas, formativas o sumativas, se aplican con más frecuencia y están más formalizadas en el cantón de Ginebra, con una nota certificativa. Los objetivos prioritarios difieren en los tres cantones estudiados, dándose prioridad a las competencias motrices en el contexto ginebrino. Se presentan pistas explicativas y propuestas para mejorar el estudio de las prácticas de evaluación y la calidad de la enseñanza de la Educación Física.
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