Journal article

Teaching intertextuality at primary school through children’s literature: Anne, my sister Anne, don’t you see anything coming?

  • 2025
Published in:
  • Forumlecture.ch. - 2025, vol. 2025, no. 1
English French German Italian This article offers a thematic analysis of the discourse resulting from individual interviews with eight primary school teachers in French-speaking Switzerland who work with pupils aged four to 12. We explore whether certain literary-cultural references in a work of children's literature can be deemed teachable or not. The pedagogical decisions made by these eight teachers shed light on current issues in teaching intertextuality to young pupils, especially on specific questions concerning the presence of heritage stories in picture books. Cet article propose une analyse thématique du discours émis lors d’entretiens individuels par huit enseignantes primaires suisses romandes, travaillant donc avec des élèves âgé·es de 4 à 12 ans. Nous y repérons si certains référents culturels littéraires présents dans un corpus de littérature de jeunesse obtiennent le statut d’enseignables ou non. Les choix didactiques posés par ces huit enseignantes donnent un éclairage sur les enjeux actuels de l’enseignement de l’intertextualité à de jeunes élèves, notamment celle propre à la présence des contes patrimoniaux dans les albums. Dieser Artikel bietet eine thematische Analyse des Diskurses, der in Einzelinterviews von acht Primarschullehrpersonen in der französischsprachigen Schweiz zum Ausdruck kommt, die mit Schüler:innen im Alter von 4 bis 12 Jahren arbeiten. Wir untersuchen, ob bestimmte literarische Kulturreferenzen in einem Werk der Kinderliteratur als lehrbar gelten oder nicht. Die didaktischen Entscheidungen dieser acht Lehrpersonen werfen ein Licht auf die aktuellen Fragen im Zusammenhang mit der Vermittlung von Intertextualität an junge Schüler:innen, insbesondere auf die spezifischen Fragen im Zusammenhang mit der Präsenz von Geschichten aus dem Kulturerbe in Bilderbüchern. Questo articolo propone un'analisi tematica del discorso espresso da otto docenti di scuola elementare e scuola dell’infanzia della Svizzera francese durante interviste individuali. Si cerca di capire se alcuni riferimenti culturali letterari presenti in un corpus di letteratura per l'infanzia abbiano o meno lo status di insegnabilità. Le scelte didattiche di questi otto docenti fanno luce sulle sfide attuali legate all'insegnamento dell'intertestualità ai giovani allievi, in particolare quella specifica della presenza delle storie del patrimonio negli album.
Language
  • French
License
CC BY-NC-ND
Open access status
gold
Identifiers
Persistent URL
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/332555
Statistics

Document views: 0 File downloads:
  • 2025_1_fr_schindelholz.pdf: 0