Motor development and physical activity in childhood – the relationship between basic motor competencies and children’s leisure activities in French-speaking Switzerland
Published in:
- Movement & Sport Sciences - Science & Motricité. - 2025, vol. 129, p. 47-56
English
French
Basic motor competencies (BMC) enable children to participate in a variety of motor and sports situations. This study investigates the relationship between these skills and different extracurricular motor activities in relation to age and gender. The BMC of N=831 children were tested, 400 kindergarten children (age: M=5.7 years, SD=0.57; 50.0% boys) and 431 children in the first and second grade of primary school (age: M=7.6 years, SD=0.59; 55.5% boys). Information on the children’s extracurricular activities was requested by means of a questionnaire from the parental authority. BMC levels were plotted and the relationship between these levels and sports activities was analysed by linear regression. The results show differences in BMC according to age and gender: older children generally perform better; boys perform better in ball activities than girls and girls perform better in self movement. In kindergarten, participation in free sport activities and in a club is essential for the child’s motor development. For children in primary school, club sports activities are more positively correlated with BMC.
Les capacités motrices de base (CMB) permettent aux enfants de participer à diverses expériences motrices et sportives. Cette étude examine la corrélation entre ces capacités et différentes activités physiques extrascolaires en fonction de l’âge et du sexe. Les CMB de N = 831 enfants ont été testées, 400 enfants du premier cycle primaire (âge : M = 5,7 ans, SD = 0,57 ; 50,0 % de garçons) et 431 enfants de première et deuxième années primaires (âge : M = 7,6 ans, SD = 0,59 ; 55,5 % de garçons). Les informations sur les activités extrascolaires des enfants ont été obtenues au moyen d’un questionnaire à l’autorité parentale. Les niveaux des CMB ont été représentés par des graphiques et la relation entre ces niveaux et les activités sportives extrascolaires a été analysée par une régression linéaire. Les résultats montrent des différences dans les CMB en fonction de l’âge et du sexe : les enfants plus âgés sont généralement plus performants, les garçons maîtrisent mieux les activités avec ballon que les filles et les filles obtiennent de meilleurs résultats dans les mouvements du corps. À l’école enfantine, la participation à des activités physiques libres et en club s’avère essentielle pour le développement moteur de l’enfant. Pour les enfants de l’école primaire, les activités en club sont corrélées plus positivement avec les CMB.
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