Journal article

Integrating Research into Teacher Education: Between Prescription and Practical Value : entre prescription et utilité

  • 2025
Published in:
  • Éducation et socialisation. - 2025, vol. 77
English French In the international context of professionalizing teacher training, integrating research into curricula is a major challenge. At a Swiss teacher training college, for example, the recurrent results of a student evaluation of the quality of secondary teacher training show that the research dimension of training is still perceived more critically than others. To understand the reasons behind these perceptions, four focus groups were conducted. Although certain obstacles to writing a dissertation were identified, positive perceptions were also highlighted, provided that it contributes to improving practice and, more generally, professional development. Recommendations for those responsible for teacher training also emerged. Dans le contexte international de professionnalisation de la formation des enseignant·e·s, l’intégration de la recherche dans les curricula constitue un défi majeur. Ainsi, dans une Haute École Pédagogique suisse, les résultats récurrents d’une évaluation de la qualité d’une formation à l’enseignement secondaire¹ par les étudiant·e·s ont montré que la dimension *recherche* de la formation restait perçue de manière plus critique que les autres. Pour comprendre les raisons qui nourrissent ces perceptions, quatre focus-groupes ont été menés. Bien que certains obstacles à adhérer à la rédaction d’un mémoire aient été identifiés, des perceptions positives sont également mises en évidence, sous réserve que la recherche contribue à l’amélioration de la pratique et, plus globalement, au développement professionnel. Ont également émergé des recommandations à l’attention des responsables des formations à l’enseignement.
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY-NC-ND
Open access status
gold
Identifiers
Persistent URL
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/333123
Statistics

Document views: 8 File downloads:
  • edso-36337: 2