Journal article

Faciliter l’autorégulation de l’enseignement : conception d’un dispositif numérique accompagnant le data-based decision-making

Show more…
  • 2021
Published in:
  • Revue suisse des sciences de l'éducation. - 2021, vol. 43, no. 3, p. 366-375
English French German Italian A university teacher who wishes to regulate his or her professional practices to meet the needs of learners is sometimes lacking information to identify the actions to be taken. In order to enable him or her to go beyond his or her own feelings and impressions, two Universities of Teacher Education in the French-speaking part of Switzerland have developed a digital tool called OURA, which aims to support the regulation of teaching/
learning activities at the university level. This article explains the theoretical foundations that underpin its development: firstly, the data-based decision-making and the teaching analytics, and secondly, the theoretical foundations of the various fields and dimensions taken into account in the tool.
Un·e enseignant·e universitaire qui souhaite réguler ses pratiques professionnelles pour répondre aux besoins des apprenant·e·s est parfois en déficit d’informations pour identifier les actions à entreprendre. Afin de permettre de dépasser son ressenti et ses propres impressions, deux Hautes Écoles pédagogiques de Suisse romande ont développé un outil numérique nommé OURA, qui a pour but de soutenir la régulation des activités d’enseignement/apprentissage au niveau universitaire. Cet article expose les fondements théoriques qui étayent son développement : d’abord les démarches de data-based decision-making et d’analytique de l’enseignement, puis les fondements théoriques des différents domaines et dimensions pris en compte dans l’outil. Einer Hochschullehrperson, die ihre berufliche Praxis regulieren möchte, um den Bedürfnissen der Lernenden gerecht zu werden, fehlt es manchmal an Informationen, um die zu ergreifenden Maßnahmen zu identifizieren.
Um dieser zu erlauben über die eigenen Gefühle und Eindrücke hinauszugehen, haben zwei Pädagogische Hochschulen in der Westschweiz ein digitales Tool namens OURA entwickelt, das die Regulierung von Lehr-/Lernaktivitäten auf Hochschulebene unterstützen soll. Dieser Artikel erläutert die theoretischen Grundlagen, die seiner Entwicklung zugrunde liegen: zum einen die datenbasierte Entscheidungsfindung und die Lehranalyse, zum anderen die theoretischen Grundlagen der verschiedenen Bereiche und Dimensionen, die im Tool berücksichtigt werden.
Un/una insegnante universitario/a che desideri regolare le sue pratiche professionali per soddisfare i bisogni delle allieve e degli allievi è talvolta privo di informazioni che lo aiutino ad identificare le azioni da intraprendere.
Per favorire la possibilità di andare oltre alle sole sensazioni e impressioni, due Alte Scuole Pedagogiche della Svizzera romanda hanno sviluppato un dispositivo digitale chiamato OURA, che mira a sostenere la regolazione delle attività di insegnamento/apprendimento a livello universitario. Questo articolo illustra i presupposti da cui prende avvio lo sviluppo di tale dispositivo: in primo luogo il processo data-based decision making e l’approccio dell’analitica didattica, e successivamente le basi teoriche dei diversi domini e dimensioni
presi in considerazione nello strumento.
Language
  • French
Classification
Education, teaching
License
CC BY
Open access status
gold
Identifiers
Persistent URL
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/319854
Statistics

Document views: 47 File downloads:
  • 4_SZBW_21.3_Varia_Alvarez.pdf: 117