L’adaptation des étudiants et des formateurs à l’usage d’un ePortfolio : accompagnement et évaluation formative
Published in:
- Questions Vives. - 2019, vol. 31, p. 1-16
English
French
The aim of this paper is to present the results of research done on the use of an e-portfolio by both lecturers and students during their training. Not only have we sought out to observe how students and lecturers have adapted to the use of the e-portfolio but also how support and evaluation practices are carried out. We administered a questionnaire to 42 students and then conducted interviews with ten lecturers and ten students in their final year. The results show that to adapt to the use of the e-portfolio has been challenging for students. In the same way, it has proven difficult to identify clearly the added value in terms of professional development, formative evaluation and support work.
L’objectif de cet article est de présenter les résultats d’une recherche sur l’adaptation des
étudiants et des formateurs à l’usage d’un ePortfolio durant leur formation. Plus précisément, nous souhaitons observer comment les étudiants et les formateurs se sont adaptés à l’usage du ePortfolio et comment les pratiques d’accompagnement et d’évaluation se réalisent. Nous avons administré un questionnaire à 42 étudiants, puis nous avons mené des entretiens auprès de dix formateurs et dix étudiants en fin de formation. Les résultats montrent que l’adaptation des étudiants et des formateurs à l’usage du ePortfolio se réalise difficilement et la plus-value au niveau du développement professionnel, du travail d’accompagnement et d’évaluation formative n’est pas clairement identifiée.
-
Language
-
-
Classification
-
Education, teaching
- Other electronic version
-
Published version
-
License
-
CC BY-NC-ND
-
Open access status
-
gold
-
Identifiers
-
-
Persistent URL
-
https://roar.hep-bejune.ch/hepbejune/documents/319855
Statistics
Document views: 56
File downloads:
- 5_questionsvives-3843-5.pdf: 110